Sunday, January 04, 2009

Arangkada of Leo Lastimosa for January 6, 2009

                        NIA NANG KRISIS

 

            Nabatyagan na sa mga Sugbuanon ang kalibotanong krisis sa ekonomiya.  Labaw sa mga eksperto nga nipasidaan sa nag-ung-ong nga kalisod ug sa mga politiko nga nag-ulug-ulog nga nagdugo ang ilang kasingkasing alang sa mga kabos, ang katawhan maoy labing nasuhito sa ilang kahimtang karon.  Silay among gipangutana sa Pulso sa DYAB Abante Bisaya.  Niang pipila sa mga tubag:

·        Kaniadto, mag-awto gyod ko.  Karon mag jeep na ko.  Seven rides gud ko padulong sa trabahoan.   Kay ang akong suweldo kuwang ra man.  Mahal baya ang maintenance sa awto.  Mag-awto na lang ko kon kusog kaayo ang uwan.  Gikan ni Chona sa Lapulapu City;

·        Ang krisis dugay na gyod nako nabatyagan kay kani-adto moingon ko nga way kuarta, akong pitaka naa pa nay tinipigan nga bag-o ug way pilo gikan sa P20 ngadto sa P1,000, pero kon moingon nga way kuwarta, aw sus as in wala gyod,.  Gikan ni Rollie sa Talisay City;

-o0o-

·        Mas gamay nang among halin sa tindahan sukad last year.  Nakabawi mi pag Pasko pero naluya na sag balik after New Year.  Gikan ni Gemmay Perpetua;

·        Krisis na gyod kay sa pag-abli namo sa tindahan nag-una ang utang kay sa cash.  Gikan ni Oslec;

·        Nakabatyag na mi sa krisis kay daghan nang bakante sa boarding houses diri sa Opon.  Gikan ni Mr. Baguio;

·        Nakabatyag na, wala man gani mi hatagi og 13th month pay, daghan pa gyod ang gipang-layoff.  Gikan ni Ariel Canedo sa Talisay City;

·        Mamaligya ko og E-loads. Niadto, P1,000 akong daily sales sa Globe ug Smart, mas gamay ang Sun.  Since last year, ang akong halin wa na kaabot og P2,000 sa tanang network.  Gikan ni Neneng sa Mandaue City;

·        Krisis na gyod karon kay sa among work nga manaod ug mga car accessories, tagsa na lang gyod ang magpataod, di na pareha sa una;

-o0o-

·        I started making changes in my lifestyle at the start of 2007 pa, I won't go to the malls unless extremely necessary, stick 2 the basics and avoid using d credit cards as much as possible.  Gikan ni Aileen sa Mabolo, Cebu City;

·        Ang mga driver, ma-taxi ug ma-PUJ ba, nakabatyag na og krisis, barato na tuod ang petroleum products apan wala na say pasahero; ug

·        My husband and his co-workers in Qatar are worried because of the retrenchment in their company.  Gikan ni Love sa Lawaan, Talisay, City.

-o0o-

            Sa laktod, nia nang krisis.  Hagbay ra.  Naghimo na ganing katawhan og kausaban pagsugakod.

            Di angayng maghilas-hilas pang mga politiko pagtudlo nila.  Kay ang katawhan maoy labing nahibawo unsaon pag-inat ang gamay nilang kita pagpalit sa batakan nilang panginahanglan.  [30]  leo_lastimosa@abs-cbn.com

Arangkada of Leo Lastimosa for January 5, 2009

                        LIMA KA DEMANDA

 

            Sa di pa makabuylo pagbungulbungol nato ang higante nga mga kompaniya sa telepono, sa di pa ta nila lumsan sa bag-ong hugna sa makalibat nga mga unlimited ug discounted text promos karong bag-ong tuig, ug sa di pa ta malipat sa mga politiko sa ubang giluto nila nga mga eskandalo, tungod ug alang ug sa ngan sa kabos nga mga konsumidor nga pulos biktima sa pinaburot nga presyo sa text messages, nga nasakpan sa mga eksperto sa Canada ug mga magbabalaod sa Estados Unidos nga libre diay nga mapada ug busa di angay nga patongan og makalilisang nga ginansiya, niang listahan sa lima ka mga demanda ngadto sa higanteng mga kompaniya sa telepono:

-o0o-

1.     Laslasan ang bayranan sa matag text message gikan sa P1 nga maoy nakapabusdik pag-ayo sa ilang panudlanan sud na sa daghang katuigan (40% sa kita sa mga kompaniya sa telepono gikan sa text messaging, nga mao say labing paspas og tubo sa nagkalainlain nga bahin sa malambuon nilang patigayon) ngadto na sa P0.50 nga promo rate nga pipila ray nakapahimus kay labihang kutiha sa proseso una makaapil ang yanong subscriber;

2.     Patas-an ang lugway sa ilang e-loads ug phone cards gikan sa usa ka adlaw, tulo ka adlaw, 15 ka adlaw, usa ka buwan, o duha ka buwan ngadto sa unom ka buwan o usa ka tuig sama sa gihimo sa ubang kanasuran (di makiangayon alang sa mga kompaniya sa telepono ang pagsakmit sa wa pa mapahimusli nga load sa mga konsumidor tungod lang kay napupos na ang binuang ug di makiangayon nila nga tagal);

-o0o-

3.     Usbon ang paagi pagtakda sa ilang bayranan sa voice calls nga sukdon sa matag gutlo bisan kon ang kinatibuk-an nga tawag 15 ka gutling (segundos) ra;

4.     Palambuon ang gikusgon ug kalidad sa ilang signal, di sama karon nga ang unlimited calls gikaluhaan og unlimited sapot alang sa mga konsumidor nga—mapudpod nang daan ang mga tudlo una makalusot ang tawag—mapatag pa gyod ang dunggan sa pagdinuot sa cell phone tungod sa karas ug putul-putol nga signal ug bisan ang kasarangang mga tawag kalit lang nga mapawong kon masalipdan og dakong haligi o maatlan sa lupa nga dapit ang makaluluoy nga konsumidor; ug

5.     Paus-osan ang taga langit kataas nga termination fee nga gikasuk-an pag-ayo sa Estados Unidos ug ubang kanasuran ug ang tupong sa buwan nga interconnection fee tali sa mga kompaniya sa telepono nga maoy nakapaburot pag-ayo sa bayranan sa ilang voice calls (P8 matag gutlo sa Pilipinas apan P1.50 ra sa Hong Kong).

-o0o-

            Ug ang bugtong natong demanda sa kagamhanan:  Pugsa ang mga kompaniya sa telepono pagtuman sa lima ka demanda nga nalista sa ibabaw.  [30]  leo_lastimosa@abs-cbn.com